O Λεόντιος Χατζηλεοντιάδης «βλέπει παντού μαθηματικά». O 46χρονος αναπληρωτής καθηγητής του Αριστοτελείου έχει συνδέσει το όνομά του με την έρευνα, τη μουσική αλλά και τον διαγωνισμό Imagine Cup της Microsoft. Επιβλέπει τις φοιτητικές εργασίες και μετράει επιτυχίες από το 2004 μέχρι σήμερα: τον πλοηγό για άτομα με προβλήματα όρασης, τον μεταφραστή νοηματικής γλώσσας και το σύστημα ανίχνευσης πόνου.
Στο βιογραφικό του σημείωμα η ημέρα και ο μήνας γέννησης αντικαθίστανται από το... γράμμα «π». Δεν είναι τυχαίο, λέει αστειευόμενος. Και εξηγεί. Γεννήθηκε στην Καστοριά στις 14 Μαρτίου 1966. Αντιστρέφοντας το 14/3 σχηματίζεται το 3,14, η μαθηματική σταθερά δηλαδή που εκφράζει τον λόγο του μήκους της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του. Ο 46χρονος αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου αγάπησε τους αριθμούς ως μαθητής στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του, λέει, είχε έφεση στις θετικές επιστήμες, ωστόσο ο ίδιος και η αδελφή του ήταν οι πρώτοι από την οικογένειά τους που φοίτησαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Το 1984 ξεκίνησε να σπουδάζει στο τμήμα όπου σήμερα διδάσκει. Η σαγήνη των αλγορίθμων τον οδήγησε, όπως παραδέχεται, να ασχοληθεί με την επεξεργασία σήματος και την εφαρμογή της πληροφορικής στη βιοϊατρική. Ο Σταύρος Πανάς, καθηγητής στον τομέα Τηλεπικοινωνιών του τμήματος, θυμάται ότι ήδη από τα πρώτα εξάμηνά του στο πανεπιστήμιο διέκρινε στον Χατζηλεοντιάδη έναν «πεισματάρη ερευνητή». «Πάντα ήθελε αυτό με το οποίο καταπιανόταν να φέρνει αποτελέσματα», αναφέρει. Στο τέταρτο έτος των σπουδών του είχε συμπληρώσει τις απαιτούμενες διδακτικές μονάδες ώστε να πάρει πτυχίο. Χρειάστηκε, βέβαια, να περιμένει έναν επιπλέον χρόνο ώσπου να αποφοιτήσει και τυπικά, λέει ο κ. Πανάς.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Συνέχισε αμέσως για διδακτορικό. Ειδικεύτηκε στον τομέα της βιοακουστικής, αποσπώντας διακρίσεις για τις επιστημονικές του δημοσιεύσεις και το 1999 εργαζόταν ήδη ως λέκτορας στο ίδιο τμήμα και ειδικότερα στη Μονάδα Επεξεργασίας Σήματος και Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, όπου παραμένει έως σήμερα. Οι συνεργάτες του στο πανεπιστήμιο μιλούν για έναν πράο και έμπιστο άνθρωπο. Εναν ήρεμο, αλλά δραστήριο καθηγητή. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο στη συνείδηση των φοιτητών του διαθέτει μία ακόμη ιδιότητα: αυτήν του «προπονητή». Τον ακολουθεί από το 2003, όταν ξεκίνησε να προετοιμάζει φοιτητικές ομάδες για τον ελληνικό διαγωνισμό καινοτομίας Imagine Cup της Microsoft.
Σήμερα για τους διοργανωτές και φίλους του διαγωνισμού θεωρείται βετεράνος και οι εφαρμογές που αναπτύσσει μαζί με τους φοιτητές του έχουν μια ιδιαίτερη «υπογραφή»: επιχειρούν να συμβάλουν στη βελτίωση των συνθηκών ανθρώπων με προβλήματα υγείας ή αναπηρίες. Στα οκτώ χρόνια της διοργάνωσης πέντε από τις ομάδες του έχουν βρεθεί στην κορυφή του ελληνικού διαγωνισμού, ενώ δύο από τις εφαρμογές απέσπασαν διεθνείς διακρίσεις. Το 2004 ο πλοηγός SmartEyes για άτομα με προβλήματα όρασης κέρδισε την τρίτη θέση στους παγκόσμιους τελικούς στη Βραζιλία, ενώ το 2005 ο φορητός μεταφραστής νοηματικής γλώσσας σε ομιλία, ο Sign2Talk, ανέβασε τους φοιτητές του στο δεύτερο σκαλί του βάθρου στην Ιαπωνία.
«Οι περισσότεροι ερευνητές σκέφτονται μία ή δύο από τις πολλές διαστάσεις της υλοποίησης μιας αρχικής ιδέας. Ο Λεόντιος είχε στο μυαλό του ήδη το τελικό προϊόν», λέει ο 30χρονος Νίκος Τριχάκης, καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και ένας από τους φοιτητές που συνεργάστηκε μαζί του στη δημιουργία του SmartEyes. «Δεν είναι ασυνήθιστο να περνάς ξημερώματα από την Πανεπιστημιούπολη και να βλέπεις τα φώτα του εργαστηρίου του Λεόντιου ανοιχτά», προσθέτει ο Φώτης Δραγανίδης, γενικός διευθυντής στο Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft Ελλάς. Εξηγεί πως επενδύει πολύ χρόνο στις ομάδες του. «Επιλέγει εργατικά παιδιά, κορυφαία μυαλά και καλούς χαρακτήρες και ως μέντορας δεν τους παρέχει μόνο την τεχνογνωσία, αλλά και την υποστήριξη ότι μπορούν να τα καταφέρουν». Τον Ιούλιο ο καθηγητής και τέσσερις τεταρτοετείς φοιτητές του θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στους παγκόσμιους τελικούς του Imagine Cup στην Αυστραλία παρουσιάζοντας το Symbiosis, ένα πρόγραμμα υποστήριξης ασθενών που πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ. Μέσω διαδραστικών παιχνιδιών στοχεύει στην εξάσκηση και ενδυνάμωση της μνήμης των ασθενών, ενώ παράλληλα επιτρέπει στους γιατρούς τους να επιβλέπουν την πορεία τους.
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Χατζηλεοντιάδης, λένε οι φίλοι του, βλέπει παντού τα μαθηματικά. Παράλληλα με τις σπουδές του πήρε δίπλωμα κιθάρας και σύνθεσης από το Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και έχει συνθέσει 85 μουσικά έργα, στα οποία εμπνέεται από τις θεωρίες στον χώρο των θετικών επιστημών. Το 2004 πήρε το διδακτορικό του στη μουσική σύνθεση από το Πανεπιστήμιο του Γιορκ στην Αγγλία, ενώ μία φορά την εβδομάδα διδάσκει σύνθεση στο Κρατικό Ωδείο της Θεσσαλονίκης.
Το 2003 δημιούργησε ένα ιδιαίτερο μουσικό κομμάτι για την Καμεράτα. Το ονόμασε Pok-Ta-Pok από το ομώνυμο παιχνίδι της φυλής των Μάγια, που αντιπροσώπευε την πάλη μεταξύ του καλού και του κακού. Χώρισε την ορχήστρα 24 σολίστ εγχόρδων σε δύο αντίπαλες ομάδες: τις έβαλε να ανταγωνίζονται μουσικά μεταξύ τους ορίζοντας τον μαέστρο σε ρόλο διαιτητή. Η σύνθεσή του βασίστηκε στα μαθηματικά: στη θεωρία παιγνίων, στις πιθανότητες και στο αριθμητικό σύστημα των Μάγια.
«Ως μουσικός ο Λεόντιος έχει αστείρευτη φαντασία», λέει ο Θεόδωρος Αντωνίου, ομότιμος καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βοστώνης. Τον Μάρτιο του 2011 παρουσίασαν μαζί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το έργο «Μεταμόρφωσις», που συνδύαζε τη ζωντανή απαγγελία ενός αποσπάσματος από την ομώνυμη νουβέλα του Φραντς Κάφκα με τη μουσική για ορχήστρα και τους ηλεκτρονικούς ήχους. Ο Χατζηλεοντιάδης συνέδεσε τα χέρια του μαέστρου με ειδικά επιταχυνσίμετρα και τον εγκέφαλο του ηθοποιού με έναν εγκεφαλογράφο. Κατόπιν και τους δύο με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Καθώς η ορχήστρα έπαιζε το κομμάτι, οι κινήσεις του μαέστρου και η συναισθηματική διέγερση του ηθοποιού μετασχηματίζονταν σε μια ιδιότυπη ηλεκτρονική μουσική.
Σε παλαιότερη συνέντευξή του στον «Ταχυδρόμο» είχε δηλώσει ότι η οικονομική κρίση ίσως είναι μια ευκαιρία για δημιουργία και καινοτομία. «Αυτή είναι και η βαθύτερη έννοια της έρευνας», είχε πει «να αμφισβητήσεις αυτό που βλέπεις και να αναζητήσεις κάτι νέο. Πρόκειται για πλαίσιο ζωής, τρόπο σκέψης και όχι απλώς για διαχείριση μιας κατάστασης».
Στο βιογραφικό του σημείωμα η ημέρα και ο μήνας γέννησης αντικαθίστανται από το... γράμμα «π». Δεν είναι τυχαίο, λέει αστειευόμενος. Και εξηγεί. Γεννήθηκε στην Καστοριά στις 14 Μαρτίου 1966. Αντιστρέφοντας το 14/3 σχηματίζεται το 3,14, η μαθηματική σταθερά δηλαδή που εκφράζει τον λόγο του μήκους της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του. Ο 46χρονος αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου αγάπησε τους αριθμούς ως μαθητής στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του, λέει, είχε έφεση στις θετικές επιστήμες, ωστόσο ο ίδιος και η αδελφή του ήταν οι πρώτοι από την οικογένειά τους που φοίτησαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Το 1984 ξεκίνησε να σπουδάζει στο τμήμα όπου σήμερα διδάσκει. Η σαγήνη των αλγορίθμων τον οδήγησε, όπως παραδέχεται, να ασχοληθεί με την επεξεργασία σήματος και την εφαρμογή της πληροφορικής στη βιοϊατρική. Ο Σταύρος Πανάς, καθηγητής στον τομέα Τηλεπικοινωνιών του τμήματος, θυμάται ότι ήδη από τα πρώτα εξάμηνά του στο πανεπιστήμιο διέκρινε στον Χατζηλεοντιάδη έναν «πεισματάρη ερευνητή». «Πάντα ήθελε αυτό με το οποίο καταπιανόταν να φέρνει αποτελέσματα», αναφέρει. Στο τέταρτο έτος των σπουδών του είχε συμπληρώσει τις απαιτούμενες διδακτικές μονάδες ώστε να πάρει πτυχίο. Χρειάστηκε, βέβαια, να περιμένει έναν επιπλέον χρόνο ώσπου να αποφοιτήσει και τυπικά, λέει ο κ. Πανάς.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Συνέχισε αμέσως για διδακτορικό. Ειδικεύτηκε στον τομέα της βιοακουστικής, αποσπώντας διακρίσεις για τις επιστημονικές του δημοσιεύσεις και το 1999 εργαζόταν ήδη ως λέκτορας στο ίδιο τμήμα και ειδικότερα στη Μονάδα Επεξεργασίας Σήματος και Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, όπου παραμένει έως σήμερα. Οι συνεργάτες του στο πανεπιστήμιο μιλούν για έναν πράο και έμπιστο άνθρωπο. Εναν ήρεμο, αλλά δραστήριο καθηγητή. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο στη συνείδηση των φοιτητών του διαθέτει μία ακόμη ιδιότητα: αυτήν του «προπονητή». Τον ακολουθεί από το 2003, όταν ξεκίνησε να προετοιμάζει φοιτητικές ομάδες για τον ελληνικό διαγωνισμό καινοτομίας Imagine Cup της Microsoft.
Σήμερα για τους διοργανωτές και φίλους του διαγωνισμού θεωρείται βετεράνος και οι εφαρμογές που αναπτύσσει μαζί με τους φοιτητές του έχουν μια ιδιαίτερη «υπογραφή»: επιχειρούν να συμβάλουν στη βελτίωση των συνθηκών ανθρώπων με προβλήματα υγείας ή αναπηρίες. Στα οκτώ χρόνια της διοργάνωσης πέντε από τις ομάδες του έχουν βρεθεί στην κορυφή του ελληνικού διαγωνισμού, ενώ δύο από τις εφαρμογές απέσπασαν διεθνείς διακρίσεις. Το 2004 ο πλοηγός SmartEyes για άτομα με προβλήματα όρασης κέρδισε την τρίτη θέση στους παγκόσμιους τελικούς στη Βραζιλία, ενώ το 2005 ο φορητός μεταφραστής νοηματικής γλώσσας σε ομιλία, ο Sign2Talk, ανέβασε τους φοιτητές του στο δεύτερο σκαλί του βάθρου στην Ιαπωνία.
«Οι περισσότεροι ερευνητές σκέφτονται μία ή δύο από τις πολλές διαστάσεις της υλοποίησης μιας αρχικής ιδέας. Ο Λεόντιος είχε στο μυαλό του ήδη το τελικό προϊόν», λέει ο 30χρονος Νίκος Τριχάκης, καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και ένας από τους φοιτητές που συνεργάστηκε μαζί του στη δημιουργία του SmartEyes. «Δεν είναι ασυνήθιστο να περνάς ξημερώματα από την Πανεπιστημιούπολη και να βλέπεις τα φώτα του εργαστηρίου του Λεόντιου ανοιχτά», προσθέτει ο Φώτης Δραγανίδης, γενικός διευθυντής στο Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft Ελλάς. Εξηγεί πως επενδύει πολύ χρόνο στις ομάδες του. «Επιλέγει εργατικά παιδιά, κορυφαία μυαλά και καλούς χαρακτήρες και ως μέντορας δεν τους παρέχει μόνο την τεχνογνωσία, αλλά και την υποστήριξη ότι μπορούν να τα καταφέρουν». Τον Ιούλιο ο καθηγητής και τέσσερις τεταρτοετείς φοιτητές του θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στους παγκόσμιους τελικούς του Imagine Cup στην Αυστραλία παρουσιάζοντας το Symbiosis, ένα πρόγραμμα υποστήριξης ασθενών που πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ. Μέσω διαδραστικών παιχνιδιών στοχεύει στην εξάσκηση και ενδυνάμωση της μνήμης των ασθενών, ενώ παράλληλα επιτρέπει στους γιατρούς τους να επιβλέπουν την πορεία τους.
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Χατζηλεοντιάδης, λένε οι φίλοι του, βλέπει παντού τα μαθηματικά. Παράλληλα με τις σπουδές του πήρε δίπλωμα κιθάρας και σύνθεσης από το Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και έχει συνθέσει 85 μουσικά έργα, στα οποία εμπνέεται από τις θεωρίες στον χώρο των θετικών επιστημών. Το 2004 πήρε το διδακτορικό του στη μουσική σύνθεση από το Πανεπιστήμιο του Γιορκ στην Αγγλία, ενώ μία φορά την εβδομάδα διδάσκει σύνθεση στο Κρατικό Ωδείο της Θεσσαλονίκης.
Το 2003 δημιούργησε ένα ιδιαίτερο μουσικό κομμάτι για την Καμεράτα. Το ονόμασε Pok-Ta-Pok από το ομώνυμο παιχνίδι της φυλής των Μάγια, που αντιπροσώπευε την πάλη μεταξύ του καλού και του κακού. Χώρισε την ορχήστρα 24 σολίστ εγχόρδων σε δύο αντίπαλες ομάδες: τις έβαλε να ανταγωνίζονται μουσικά μεταξύ τους ορίζοντας τον μαέστρο σε ρόλο διαιτητή. Η σύνθεσή του βασίστηκε στα μαθηματικά: στη θεωρία παιγνίων, στις πιθανότητες και στο αριθμητικό σύστημα των Μάγια.
«Ως μουσικός ο Λεόντιος έχει αστείρευτη φαντασία», λέει ο Θεόδωρος Αντωνίου, ομότιμος καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βοστώνης. Τον Μάρτιο του 2011 παρουσίασαν μαζί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το έργο «Μεταμόρφωσις», που συνδύαζε τη ζωντανή απαγγελία ενός αποσπάσματος από την ομώνυμη νουβέλα του Φραντς Κάφκα με τη μουσική για ορχήστρα και τους ηλεκτρονικούς ήχους. Ο Χατζηλεοντιάδης συνέδεσε τα χέρια του μαέστρου με ειδικά επιταχυνσίμετρα και τον εγκέφαλο του ηθοποιού με έναν εγκεφαλογράφο. Κατόπιν και τους δύο με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Καθώς η ορχήστρα έπαιζε το κομμάτι, οι κινήσεις του μαέστρου και η συναισθηματική διέγερση του ηθοποιού μετασχηματίζονταν σε μια ιδιότυπη ηλεκτρονική μουσική.
Σε παλαιότερη συνέντευξή του στον «Ταχυδρόμο» είχε δηλώσει ότι η οικονομική κρίση ίσως είναι μια ευκαιρία για δημιουργία και καινοτομία. «Αυτή είναι και η βαθύτερη έννοια της έρευνας», είχε πει «να αμφισβητήσεις αυτό που βλέπεις και να αναζητήσεις κάτι νέο. Πρόκειται για πλαίσιο ζωής, τρόπο σκέψης και όχι απλώς για διαχείριση μιας κατάστασης».
Κατερίνα Βουτσινά
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
No comments:
Post a Comment