«Χρόνια πολλά. Καλή χρονιά» ακούστηκε από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Ηταν η κυρία Αννα, η οποία κάλεσε στη ΜΚΟ Γραμμή Ζωής για να ευχηθεί. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που η ηλικιωμένη σηκώνει το ακουστικό για να μιλήσει με τους ειδικούς και τους εθελοντές του τηλεφωνικού κέντρου βοήθειας.
Τα τελευταία χρόνια η Γραμμή Ζωής λειτουργεί το Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεων για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, λαμβάνοντας καθημερινά δεκάδες τηλεφωνήματα. Ο Κωνσταντίνος Νίκος, ο οποίος είναι εθελοντής στο τηλεφωνικό κέντρο τον τελευταίο χρόνο, συνομιλεί μία φορά την εβδομάδα με ηλικιωμένους, οι οποίοι έχουν αποκτήσει το «κόκκινο κουμπί» - υπηρεσία τηλεειδοποίησης. «Μας καλούν πολίτες μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι έχουν μεγάλη ανάγκη να μιλήσουν. Το διαπιστώσαμε κυρίως στις γιορτές. Παράλληλα, το τελευταίο τρίμηνο είναι αυξημένες οι κλήσεις από τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, οι οποίοι ανησυχούν με την οικονομική κρίση και φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους», λέει στα «ΝΕΑ» ο εθελοντής. Από τον περασμένο Απρίλιο ξεκίνησε και η λειτουργία της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τους Ηλικιωμένους 1065 της μη κυβερνητικής οργάνωσης και έως σήμερα έχουν καταγραφεί περισσότερες από 1.115 κλήσεις. Ολο και περισσότερες οργανώσεις έχουν εντάξει τα τελευταία χρόνια στις υπηρεσίες τους τηλεφωνικές γραμμές στήριξης ως έναν αποτελεσματικό τρόπο για να βοηθήσουν τις κοινωνικές ομάδες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ετσι, τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί γραμμές τόσο για την τρίτη ηλικία και τα παιδιά όσο και για την ενδοοικογενειακή βία και τη στήριξη ατόμων που νοσούν. Οπως επισημαίνουν ειδικοί και υπεύθυνοι τηλεφωνικών γραμμών, οι άνθρωποι πίσω από το τηλέφωνο αναλαμβάνουν πολλές φορές τον ρόλο του «φίλου», του συμβούλου, του παρηγορητή.
Από τις πρώτες τηλεφωνικές γραμμές που λειτούργησαν μέσω κάποιας οργάνωσης στη χώρα μας ήταν αυτή του Χαμόγελου του Παιδιού, το 1997. Η τηλεφωνική γραμμή SOS 1056 για τα παιδιά, η οποία αναγνωρίστηκε 10 χρόνια αργότερα από το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ως Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά, έχει ως βασικό σκοπό την προστασία του παιδιού και την προάσπιση των δικαιωμάτων του. Είκοσι τέσσερις ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, το 1056 δέχεται τηλεφωνήματα από πολίτες, γονείς, εκπαιδευτικούς, ακόμη και από τα ίδια τα παιδιά. Είναι ενδεικτικό ότι το 2010 το σύνολο των κλήσεων που καταγράφηκαν έφτασαν στις 269.801, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2011 άγγιξαν τις 724 κλήσεις καθημερινά.
Οπως εξηγεί η υπεύθυνη της Γραμμής, η Ιωάννα Λαγουμιτζή, το 1056 στελεχώνεται μόνο από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να βοηθήσουν ή να κατευθύνουν τους συνομιλητές τους. «Είναι εξαιρετικά σημαντικό πλέον ο κόσμος να γνωρίζει ότι μπορεί να απευθυνθεί ανά πάσα στιγμή σε ανθρώπους που θα τον ακούσουν και θα τον στηρίξουν. Δεν είναι λίγες άλλωστε οι φορές που δεχόμαστε κλήσεις από πολίτες, οι οποίοι απλώς θέλουν να μας πουν το πρόβλημά τους, γνωρίζοντας εξαρχής πως δεν είμαστε εμείς οι κατάλληλοι για να τους βοηθήσουμε. Και σε αυτές τις περιπτώσεις προσπαθούμε να τους κατευθύνουμε σε κάποια άλλη υπηρεσία ή φορέα».
Τηλεφωνήματα για παιδιά σε κίνδυνο, για κακοποίηση ή και εγκατάλειψη παιδιών είναι αυτά που λαμβάνουν καθημερινά οι ειδικοί της γραμμής. «Φυσικά, δίνουμε συμβουλές στους γονείς όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, ενώ τους τελευταίους μήνες δεν είναι λίγες οι κλήσεις που δεχόμαστε από οικογένειες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα».
116 111
Γραμμή για τον έφηβο
Συνολικά 5.950 κλήσεις δέχθηκε η Γραμμή Στήριξης Παιδιών και Εφήβων της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ) από τον Δεκέμβριο του 2009 έως τον περασμένο Δεκέμβριο, κυρίως από εφήβους ηλικίας 15-18 ετών.
Θέματα ψυχικής υγείας, οι σχέσεις με τους γονείς και τους συνομηλίκους τους, αιτήματα, όπως εκφοβισμός, κακοποίηση, παραβατική συμπεριφορά, ακόμη και θέματα σεξουαλικότητας ήταν οι βασικοί λόγοι που έκαναν τα παιδιά να σηκώσουν το ακουστικό για να ζητήσουν βοήθεια και συμβουλές από ειδικούς. Παράλληλα, η ΕΨΥΠΕ έχει και δεύτερη τηλεφωνική γραμμή για τους γονείς και τους συγγενείς παιδιών και εφήβων. «Οι άνθρωποι οι οποίοι καλούν στις γραμμές - γονείς, εκπαιδευτικοί, αλλά και παιδιά και έφηβοι - ζητούν τη συμβουλή, την υποστήριξη, αλλά και τη γνώμη ενός ειδικού για το πώς να διαχειριστούν ένα πρόβλημα ή πώς να βοηθηθούν πιο αποτελεσματικά. Είναι γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες φαίνεται πως τα παιδιά και οι έφηβοι νιώθουν ολοένα πιο μόνοι τους και παραμελημένοι, καθώς οι ενήλικοι είναι συναισθηματικά φορτισμένοι και συχνά απόντες», σημειώνει η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, υπεύθυνη της Συμβουλευτικής Τηλεφωνικής Υπηρεσίας της ΕΨΥΠΕ, Εύη Αθανασιάδου.
800 11 88 881
Αριθμός κατά της οικογενειακής βίας
«Ανεργη, 37 ετών, κακοποιείται από τους γονείς. Η 65χρονη μητέρα είναι πολύ βίαιη και απομάκρυνε φίλους και παρέες». «Γυναίκα, 33 ετών, υφίσταται βία κάθε μορφής από τον 35χρονο σύζυγο. Αυτή ήταν καθηγήτρια. Και οι δύο με μεταπτυχιακά. Είναι τέσσερα χρόνια μαζί και έχουν ένα παιδάκι τριών ετών». «Μητέρα υποπτεύεται πως ο πατέρας ενοχλεί σεξουαλικά το 6χρονο παιδάκι της. Υπάρχει συνεχής σωματική και οικονομική βία σε βάρος της». Αυτές είναι μερικές μόνο από τις σημειώσεις των ανθρώπων που στελεχώνουν την τηλεφωνική γραμμή Δίπλα Σου τού μη κερδοσκοπικού σωματείου Ελληνικό Δίκτυο Γυναικών Ευρώπης.
«Από το 2003, όπου λειτούργησε για πρώτη φορά η γραμμή, έχουμε χειριστεί περίπου 9.500 καταγεγραμμένες υποθέσεις με τη βοήθεια εθελοντριών και των στελεχών μας σε όλη την Ελλάδα. Τα μισά και πλέον περιστατικά είναι στην Αττική, το 20% στη Θεσσαλονίκη και τα υπόλοιπα σε περισσότερες από 20 περιοχές», εξηγεί η Νίκη Ρουμπάνη, μέλος του ΔΣ του Δικτύου. Στόχος της γραμμής είναι η ακρόαση και η υποστήριξη όσο συχνά χρειάζεται του ατόμου που καλεί, αλλά και η ενημέρωση για τις επιλογές που έχουν τα θύματα που υποφέρουν από οικογενειακή βία. «Δεν έχουμε σταθερά εισοδήματα ή χρηματοδοτήσεις, με αποτέλεσμα συχνά να περνάμε κρίσεις ρευστότητας. Παρ' όλα αυτά η γραμμή επέζησε με εθελοντική εργασία, γιατί έχει την υποστήριξη πολλών ατόμων με μεγάλη εμπειρία στην ειδικότητά τους ή σε γενικά θέματα σχετικά με το να χειρίζονται υποστηρικτικά όσες και όσους υποφέρουν από την οικογενειακή βία».
210 82 53 253
Στήριξη για τον καρκίνο του μαστού
Από το 2006 ξεκίνησε να λειτουργεί η τηλεφωνική γραμμή στήριξης του Πανελλήνιου Συλλόγου Γυναικών με Καρκίνο Μαστού, Αλμα Ζωής, και έως το τέλος του 2011 έχει δεχθεί συνολικά 4.990 τηλεφωνήματα. Σύμφωνα με την ψυχολόγο, υπεύθυνη της γραμμής, Φρόσω Τζιντζηροπούλου, η ενημέρωση καθώς και η ψυχολογική στήριξη στις γυναίκες με καρκίνο μαστού, αλλά και στο οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον, είναι τα κύρια αιτήματα των κλήσεων στο 210 8253.253.
«Οι ειδικοί πίσω από τη γραμμή παρέχουν πληροφόρηση για τα ασφαλιστικά, τα εργασιακά θέματα που ενδιαφέρουν τις γυναίκες που νοσούν, αλλά και τις παροχές και τα προνόμια που δικαιούνται. Παράλληλα, τα αιτήματα για ψυχολογική στήριξη προέρχονται από γυναίκες που έχουν νοσήσει από καρκίνο του μαστού και θέλουν να μιλήσουν για την εμπειρία τους και τα συναισθήματα που βιώνουν, να ενημερωθούν για το πώς να διαχειριστούν την ασθένεια και τις αλλαγές που επιφέρει στην εικόνα τους και στη ζωή τους, αλλά και για το πώς να ενημερώσουν και να διαχειριστούν την οικογένειά τους. Επίσης, ψυχολογική στήριξη ζητούν άτομα από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον των γυναικών με καρκίνο μαστού για το πώς να συμπεριφερθούν σε αυτές», εξηγεί.
Εύη Σαλτού
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
No comments:
Post a Comment