Sunday, September 25, 2011

Κάτι καλό και απ' την οικονομία! Oι εξαγωγές βρήκαν τον στόχο

Εκτός από τα προϊόντα που παραδοσιακά εξάγει η χώρα μας καταγράφεται σημαντική αύξηση σε τομείς που απαιτούν τεχνογνωσία, σε προϊόντα με προστιθέμενη αφία και καινοτομίες που γνωρίζουν διεθνή αναγνώριση. Στη Νοτιοανατολική Ασία οι εξαγωγές σχεδόν τετραπλασιάστικαν, με ενδεικτικό παράδειγμα τη Ν. Κορέα όπου από 18 εκατ. ευρώ ο τζίρος ανήλθε σε 61 εκατ.

Σανίδα σωτηρίας αποτελούν οι εξαγωγές για την ελληνική οικονομία, καθώς η κατακόρυφη αύξησή τους μειώνει σταδιακά το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Συνολικά, οι εξαγωγές το πρώτο εξάμηνο του 2011 αυξήθηκαν κατά 40,4% (μαζί με τα πετρελαιοειδή) συγκριτικά με τον περασμένο χρόνο και έφτασαν τα 10,5 δισ. ευρώ έναντι 7,5 δισ. το ίδιο διάστημα του 2010. Με τον ρυθμό αυτό υπάρχει η εκτίμηση ότι ίσως μέχρι το τέλος του έτους να καταγραφεί ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας άνω των 20 δισ. για το δωδεκάμηνο.

Mάλιστα καταγράφονται σημαντικές επιδόσεις σε τομείς που απαιτούν τεχνογνωσία, σε προϊόντα με προστιθέμενη αξία και καινοτομίες που γνωρίζουν διεθνή αναγνώριση. 

Η Γερμανία
Η Τουρκία ανέβηκε στη δεύτερη θέση ως χώρα που εισάγει ελληνικά προϊόντα, η αξία των οποίων έφτασε τα 866 εκ. ευρώ και ξεπέρασε τη Γερμανία που οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 3,8%, αν και η αξία τους παραμένει πολύ υψηλή στα 849 εκ. Στη Νοτιοανατολική Ασία οι εξαγωγές σχεδόν τετραπλασιάστηκαν, με ενδεικτικό επίσης παράδειγμα τη Ν. Κορέα όπου από 18 εκ. ευρω ο τζίρος ανήλθε σε 61 εκ., ενώ προς την Κίνα οι εξαγωγές προϊόντων μας έφτασαν τα 112 εκ. ευρώ (αύξηση 56%). Σε επίπεδο κλάδου τα βιομηχανικά προϊόντα αυξήθηκαν κατά 12,3% και έφθασαν σε αξία σχεδόν τα 5 δισ. ευρώ. "Η μεγάλη αύξηση εξαγωγών προς την Τουρκία, η άνοδος στην Αίγυπτο, τη Μέση Ανατολή υπογραμμίζουν ότι οι πολιτικές κοινωνικές αλλαγές διαμορφώνουν ένα νέο σκηνικό για επιχειρηματικές δράσεις και την ανάπτυξη συνεργασιών", τόνισε πρόσφατα σε δηλώσεις η πρόεδρος του ΠΣΕ, Χριστίνα Σακελλαρίδη, και υπογράμμισε ότι αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι η κατηγορία "εφοδιασμοί πλοίων" είναι στην πρώτη δεκάδα προορισμών αναδεικνύοντας τη σύνδεση των εξαγωγών με τον τουρισμό και τις μεταφορές.

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων κάνει και ειδική αναφορά στα καύσιμα όπου οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 343,4%, δηλαδή από τα 656 εκ. ευρώ έφτασαν τα 2,9 δισ. και αποτελούν πλέον το 27,6% των εξαγωγών από 8,8%.

"Φέτος υπήρξε βελτίωση του σκηνικού και ανάκαμψη των εξαγωγών στα επίπεδα προ της κρίσης του 2008", λέει ο κ. Κώστας Αποστόλου, πρόεδρος της Ενωσης Κονσερβοποιών Ελλάδος και σημειώνει ότι η Ελλάδα μαζί με την Κίνα και την Καλιφόρνια κυριαρχούν στην αγορά κομπόστας ροδάκινου. "Φέτος διαθέσαμε στην παγκόσμια αγορά 13 εκατομμύρια κιβώτια ενώ καταφέραμε να δώσουμε καλύτερες τιμές και στον παραγωγό από 20 λεπτά σε 25 λεπτά το κιλό".

Δημήτρης Λακασάς, πρόεδρος ΣΕΒΕ
Αλλάζουμε για να σωθούμε

Το πλέον εντυπωσιακό στο ράλι των εξαγωγών είναι ίσως ότι η Τουρκία αναδεικνύεται ως βασική χώρα όπου εξάγονται ελληνικά προϊόντα. Το 2011 σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση, μετά την Ιταλία, με αύξηση κατά 126,3% (886,5 εκ. ευρώ).

"Είναι σημαντικό ότι ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιούν εξαγωγικά τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης της Τουρκίας. Η εξωστρέφεια κυρίως σε γειτονικές χώρες ως στρατηγική επιλογή μόνο οφέλη έχει για την Ελλάδα, καθώς μεταξύ άλλων υπάρχει και χαμηλότερο μεταφορικό κόστος" λέει ο κ. Δημήτρης Λακασάς, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος. "Η ελληνική επιχειρηματικοτητα ξαναβρίσκει τον δρόμο της. Φτάσαμε στο χείλος της καταστροφής για να πεισθούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη μόνο με εισαγωγές, υπηρεσίες και αέρα. Η φενάκη του Χρηματιστηρίου όπου θα πολλαπλασιάζεται το χρήμα μόνο του πέρασε ανεπιστρεπτί, όπως και η αύξηση της εσωτερικής κατανάλωσης με δανεικά. Η αύξηση του δημόσιου χρέους βάδιζε παράλληλα με με το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών". 

Συμβουλές
Ο ΣΕΒΕ καθημερινά δέχεται τηλεφωνήματα και κρούσεις από μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτύξουν τις εξαγωγές και αναζητούν συμβουλές και τεχνογνωσία. Οι τομείς με μεγάλη αύξηση είναι τα τρόφιμα τα χημικά, αλλά και η βιομηχανία με μηχανήματα, αυτοματισμούς κλπ. Μια ιδιαίτερη πτυχή είναι τα λεγόμενα "εμπιστευτικά προϊόντα" όπου συγκαταλέγεται ό,τι αφορά την άμυνα, π.χ. ό,τι παράγεται μέσα στα αντισταθμιστικά οφέλη.

"Για να μπορέσουμε να σηκώσουμε κεφάλι ως χώρα απαιτείται πρωτογενές πλεόνασμα, ενίσχυση της παραγωγικής βάσης και εξωστρέφεια", λέει ο κ. Λακασάς, η εταιρεία του οποίου, Olympic electronics, έχει μια ιστορία 32 ετών. "Δίνουμε έμφαση στην υψηλή τεχνολογία, την ποιότητα και την καινοτομία. Παράγουμε και εξάγουμε ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας σε 72 χώρες. Φέτος υπήρξε αύξηση κατά 25%, έχουμε κάνει προσλήψεις, ενώ το 10% από το ανθρώπινο δυναμικό εργάζεται στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης".

Αντ. Χαχλάκης
"Ψαριά" 74 εκατ.
 "Ο κλάδος είναι έντονα εξωστρεφής, καθώς εξάγει το 75% της παραγωγής. Οι ελληνικές εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας έχουν καταφέρει σε 25 χρόνια να κατακλύσουν τις παγκόσμιες αγορές με ελληνική τσιπούρα και λαβράκι. Μάλιστα οι εξαγωγές ξεπέρασαν τα 460 εκατ. ευρώ το 2010", λέει ο κ. Αντώνης Χαχλάκης αν. διευθύνων σύμβουλος της Νηρεύς Ιχθυοκαλλιέργειες ΑΕ. "Το πρώτο εξάμηνο φέτος οι εξαγωγές μας ανήλθαν σε 74 εκατ. ευρώ κυρίως προς Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία, ΗΠΑ και Ρωσία. Ο κλάδος αναπτύσσεται δυναμικά, καθώς τα προϊόντα έχουν καταξιωθεί παγκοσμίως για την ποιότητα, την υψηλή διατροφική αξία σε προσιτές τιμές". 

10,8 δισ. μείωσαν το εμπορικό έλλειμμα η αύξηση των εξαγωγών και η μείωση των εισαγωγών.

Μ.Κοτζαμανίδης 

7% ο τζίρος εκτός συνόρων
 "Η εταιρεία μας παράγει και αναπτύσσει λογισμικό, δεν μεταπωλεί. Διαθέτουμε 110 μηχανικούς, οικονομολόγους, μαθηματικούς με υψηλή κατάρτιση και έχουμε κάνει κεντρική επιλογή μας, εδώ και δύο χρόνια, ένα μέρος των εσόδων να προέρχεται από το εξωτερικό" λέει ο κ. Μιχάλης Κοτζαμανίδης CEO της ENTERSOFT. "Υπάρχουν δυσκολίες καθώς και πριν την κρίση η χώρα μας δεν είχε το προφίλ ως τεχνολογικός πάροχος. Επίκεντρο των εξαγωγών μας είναι η ΝΑ. Ευρώπη, Μ. Ανατολή, Ρουμανία, Βουλγαρία, ενώ προωθούμε συμφωνίες με Σερβία, Σ. Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Μέχρι πέρσι οι εξαγωγές αποτελούσαν το 3-4% του τζίρου, φέτος θα φτάσει το 7% και το 2012 ελπίζουμε στο 10%".

Νίκος Βασιλείου
Περάσαμε από Συμπληγάδες


"Με βασικούς προορισμούς Κεντρική Ευρώπη και η Μ. Ανατολή, οι εξαγωγές το επτάμηνο αυξύθηκαν κατά 50% , παρά το πολύ κακό περιβάλλον" λέει ο κ. Νίκος Βασιλείου αντιπρόεδρος της BRIGΗΤ που παράγει συστήματα ειδικού φωτισμού υψηλής τεχνολογίας. "Υπάρχει θέμα αξιοπιστίας για τη χώρα μας και αρκετοί πελάτες δεν εμπιστεύονται μεγάλες παραγγελιες διότι δεν γνωρίζουν αν θα αντεπεξέλθουμε. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν περνούν πια εγγυητικές από τράπεζες ενώ οι πληρωμές πρώτων υλών γίνονται μετρητοίς". 

40,4% αυξήθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές το πρώτο εξάμηνο του 2011, και η αξία τους έφθασε τα 10,5 δισ. ευρώ έναντι 7,5 δισ. το ίδιο διάστημα του 2010. 

4,3 δισ. έφθασε η αξία των βιομηχανικών προϊόντων που πουλήθηκαν στις ξένες αγορές από 4,3 δισ. το πρώτο εξάμηνο του 2010. Τα βιομηχανικά προϊόντα αποτελούν το 46% των εξαγωγών. 

409,1 εκ. ήταν ο τζίρος για τον ανεφοδιασμό πλοίων που πέρασε στο top ten και αποτελεί πλέον ειδική κατηγορία εξαγωγικής δράσης. 

126% αυξήθηκαν οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, 158% προς την Αίγυπτο και... 1257% προς τη Σιγκαπούρη. Μόνο προς τη Γερμανία (-3,8%), Ελβετία (-13,8%) και Ρουμανία (-7,6%) μειώθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές το πρώτο εξάμηνο. 

120εκατ. ήταν η αξία των εξαγωγών λαδιού, ενώ στις ξένες αγορές προωθήθηκαν ψάρια αξίας 215,9 εκ. ευρώ, λαχανικά 131,5 εκατ., βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα 126 εκατ. ευρώ. 

18,7% είναι το μερίδιο των αγροτικών προϊόντων στις εξαγωγές το πρώτο εξάμηνο από 24,9% το αντίστοιχο διάστημα του 2010, λόγω της μικρότερης (5,3%) από το μέσο όρο αύξησης.

Γιώργος Αποστολίδης 


Πηγή: ΕΘΝΟΣ

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname