Ένα ελληνικό δημιουργικό γραφείο, το Beetroot, ανακηρύχθηκε το καλύτερο του 2011 στον διασημότερο και πιο έγκυρο διαγωνισμό οπτικής επικοινωνίας στον κόσμο. Τα τέρατα της μυθολογίας τούς έδωσαν μια υπέροχη αφορμή για να αντικρούσουν την τερατολογία που χαρακτηρίζει τελευταία όποια αναφορά στην Ελλάδα και στους Ελληνες.
Σε πρώτη ανάγνωση, οι Ευρωπαίοι και δη οι Γερμανοί φαίνεται να μας θεωρούν όχι και τόσο σοβαρούς. Και ξαφνικά το μετρό του Βερολίνου κατακλύζεται από διαφημίσεις για την έκθεση που πραγματοποιείται στο Alte Munze Berlin, με θέμα τα Ελληνικά Τέρατα. Είναι το παρελκόμενο της ανάδειξης του Beetroot Design Group σε "Red Dot: Agency of the Year 2011". Το θεσσαλονικιώτικο δημιουργικό γραφείο αναζητά πρωτοποριακούς τρόπους επικοινωνίας και παρέχει λύσεις μέσα από μια ολιστική προσέγγιση του ντιζάιν από το 2000.
Εκτοτε η δουλειά τους έχει τιμηθεί με πληθώρα βραβείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με σημαντικότερες στιγμές την κατάκτηση του Μέγα ΕΒΓΕ το 2006, το 2008 και το 2010 καθώς και τον τίτλο "Design agency of the year" στα Εuropean Design Awards το 2008. Φέτος, απέσπασε μια από τις σημαντικότερες παγκόσμιες διακρίσεις στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας (γραφιστικής), που για πρώτη φορά απονέμεται σε δημιουργικό γραφείο με έδρα εκτός των συνόρων της Γερμανίας, και μάλιστα ελληνική.
Ρηξικέλευθη λογική
Η έκθεση που η Beetroot υλοποίησε στο Βερολίνο ως τιμώμενο γραφείο είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του αντισυμβατικού τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει κάθε σχεδιαστική πρόκληση. Στην προκειμένη περίπτωση, ο χώρος της έκθεσης μετουσιώθηκε σε λεπτή πολιτική δήλωση: "Η έκθεση στηρίχθηκε σε μια έκδοση που ετοιμάζαμε για τα παρεξηγημένα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας. Η ιδέα ήταν να δείξουμε ότι είναι πιο χαριτωμένα απ' ό,τι συνήθως ο κόσμος τα αντιλαμβάνεται ?ο Κέρβερος, π.χ., απεικονίζεται με μια μπάλα στα πόδια. Ετσι, για τα 13 τέρατά μας γράφτηκε ένας μύθος με τη μορφή ποιήματος, από την Αναστασία Τεντοκάλη. Στο τέλος οι μύθοι περιέχουν μια ανατροπή. Παίζοντας με την έννοια της διαφορετικότητας, εξηγούμε γιατί τελικά το τέρας δεν είναι και τόσο κακό.
Η έκθεση στήθηκε έτσι ώστε να θυμίζει μουσείο: "Θελήσαμε να παίξουμε άλλη μια φορά με τα στερεότυπα των Ευρωπαίων, που θεωρούν ότι η Ελλάδα έχει να προσφέρει μόνο τα αρχαία της", υπογραμμίζουν. Οι Beetroot δημιούργησαν τρία τρισδιάστατα γλυπτά: Το άγαλμα ενός Μινώταυρου ύψους 3,5 μ., το ειδώλιο ενός Κύκλωπα και την εγκατάσταση τριών Στυμφαλίδων Ορνιθών. Ταυτόχρονα, σε έναν από τους τοίχους του χώρου, ένα μακρύ στένσιλ γκράφιτι σαν σύγχρονη ζωφόρος αναπαριστά άλλα νέα ιερογλυφικά-τέρατα, παραθέτοντας μια υποτιθέμενη αρχετυπική εικονογράφηση με εικονοκλαστική διάθεση.
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης μια βάση για καρτ ποστάλ με "δωρεάν κάρτες" στις οποίες απεικονίζονται τα έργα της Beetroot. Για κάθε έκθεμα, γράφτηκε ένα ποίημα από τον επιμελητή της έκθεσης, Πάρι Μέξη, το οποίο συνδέει την εικόνα με τη δουλειά του γραφείου. Ετσι, ο Μινώταυρος συμβολίζει τη δημιουργικότητα, ο Κύκλωπας την πρωτοτυπία, οι Στυμφαλίδες Ορνιθες την ομαδικότητα και η μετώπη τις ιδέες.
Red Dot Design Awards - Η αναγνώριση
Μέχρι σήμερα, το βραβείο "Red Dot: Agency of the year" πήγαινε σε κολοσσούς της διαφήμισης και της γραφιστικής. Τη φετινή χρονιά κατόρθωσε να το αποσπάσει η Beetroot, το γραφείο που ίδρυσαν τρεις φίλοι από τη Θεσσαλονίκη, οι Βαγγέλης Λιάκος, Αλέξανδρος Νίκου και Γιάννης Χαραλαμπόπουλος και σήμερα απασχολεί μια ομάδα έντεκα ατόμων: γραφίστες, προγραμματιστές, φωτογράφους, sound designers, motion graphics specialists, marketeers και διαφημιστές, ώστε να καλύπτεται το μεγαλύτερο δυνατό φάσμα σύγχρονων ή παραδοσιακών μέσων εφαρμογής του design. Για να λάβει μια εταιρεία αυτό το βραβείο δεν θέτει υποψηφιότητα.
Είναι στην ευχέρεια της κριτικής επιτροπής να διακρίνει ανάμεσα στις εκατοντάδες των συμμετεχόντων από 40 χώρες, τα γραφεία ή τις εταιρείες που μπορούν να αναδειχθούν Agency of the Year και να παραλάβουν το αντίστοιχο βραβείο Stylus από τον νικητή της προηγούμενης χρονιάς. Η ανακήρυξη της Beetroot σε "Red Dot: Agency of the year" για το 2011 αποτελεί κορυφαία στιγμή στην πορεία της και έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά βραβείων που έχει αποσπάσει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Σε πρώτη ανάγνωση, οι Ευρωπαίοι και δη οι Γερμανοί φαίνεται να μας θεωρούν όχι και τόσο σοβαρούς. Και ξαφνικά το μετρό του Βερολίνου κατακλύζεται από διαφημίσεις για την έκθεση που πραγματοποιείται στο Alte Munze Berlin, με θέμα τα Ελληνικά Τέρατα. Είναι το παρελκόμενο της ανάδειξης του Beetroot Design Group σε "Red Dot: Agency of the Year 2011". Το θεσσαλονικιώτικο δημιουργικό γραφείο αναζητά πρωτοποριακούς τρόπους επικοινωνίας και παρέχει λύσεις μέσα από μια ολιστική προσέγγιση του ντιζάιν από το 2000.
Εκτοτε η δουλειά τους έχει τιμηθεί με πληθώρα βραβείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με σημαντικότερες στιγμές την κατάκτηση του Μέγα ΕΒΓΕ το 2006, το 2008 και το 2010 καθώς και τον τίτλο "Design agency of the year" στα Εuropean Design Awards το 2008. Φέτος, απέσπασε μια από τις σημαντικότερες παγκόσμιες διακρίσεις στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας (γραφιστικής), που για πρώτη φορά απονέμεται σε δημιουργικό γραφείο με έδρα εκτός των συνόρων της Γερμανίας, και μάλιστα ελληνική.
Ρηξικέλευθη λογική
Η έκθεση που η Beetroot υλοποίησε στο Βερολίνο ως τιμώμενο γραφείο είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του αντισυμβατικού τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει κάθε σχεδιαστική πρόκληση. Στην προκειμένη περίπτωση, ο χώρος της έκθεσης μετουσιώθηκε σε λεπτή πολιτική δήλωση: "Η έκθεση στηρίχθηκε σε μια έκδοση που ετοιμάζαμε για τα παρεξηγημένα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας. Η ιδέα ήταν να δείξουμε ότι είναι πιο χαριτωμένα απ' ό,τι συνήθως ο κόσμος τα αντιλαμβάνεται ?ο Κέρβερος, π.χ., απεικονίζεται με μια μπάλα στα πόδια. Ετσι, για τα 13 τέρατά μας γράφτηκε ένας μύθος με τη μορφή ποιήματος, από την Αναστασία Τεντοκάλη. Στο τέλος οι μύθοι περιέχουν μια ανατροπή. Παίζοντας με την έννοια της διαφορετικότητας, εξηγούμε γιατί τελικά το τέρας δεν είναι και τόσο κακό.
Η έκθεση στήθηκε έτσι ώστε να θυμίζει μουσείο: "Θελήσαμε να παίξουμε άλλη μια φορά με τα στερεότυπα των Ευρωπαίων, που θεωρούν ότι η Ελλάδα έχει να προσφέρει μόνο τα αρχαία της", υπογραμμίζουν. Οι Beetroot δημιούργησαν τρία τρισδιάστατα γλυπτά: Το άγαλμα ενός Μινώταυρου ύψους 3,5 μ., το ειδώλιο ενός Κύκλωπα και την εγκατάσταση τριών Στυμφαλίδων Ορνιθών. Ταυτόχρονα, σε έναν από τους τοίχους του χώρου, ένα μακρύ στένσιλ γκράφιτι σαν σύγχρονη ζωφόρος αναπαριστά άλλα νέα ιερογλυφικά-τέρατα, παραθέτοντας μια υποτιθέμενη αρχετυπική εικονογράφηση με εικονοκλαστική διάθεση.
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης μια βάση για καρτ ποστάλ με "δωρεάν κάρτες" στις οποίες απεικονίζονται τα έργα της Beetroot. Για κάθε έκθεμα, γράφτηκε ένα ποίημα από τον επιμελητή της έκθεσης, Πάρι Μέξη, το οποίο συνδέει την εικόνα με τη δουλειά του γραφείου. Ετσι, ο Μινώταυρος συμβολίζει τη δημιουργικότητα, ο Κύκλωπας την πρωτοτυπία, οι Στυμφαλίδες Ορνιθες την ομαδικότητα και η μετώπη τις ιδέες.
Μέχρι σήμερα, το βραβείο "Red Dot: Agency of the year" πήγαινε σε κολοσσούς της διαφήμισης και της γραφιστικής. Τη φετινή χρονιά κατόρθωσε να το αποσπάσει η Beetroot, το γραφείο που ίδρυσαν τρεις φίλοι από τη Θεσσαλονίκη, οι Βαγγέλης Λιάκος, Αλέξανδρος Νίκου και Γιάννης Χαραλαμπόπουλος και σήμερα απασχολεί μια ομάδα έντεκα ατόμων: γραφίστες, προγραμματιστές, φωτογράφους, sound designers, motion graphics specialists, marketeers και διαφημιστές, ώστε να καλύπτεται το μεγαλύτερο δυνατό φάσμα σύγχρονων ή παραδοσιακών μέσων εφαρμογής του design. Για να λάβει μια εταιρεία αυτό το βραβείο δεν θέτει υποψηφιότητα.
Είναι στην ευχέρεια της κριτικής επιτροπής να διακρίνει ανάμεσα στις εκατοντάδες των συμμετεχόντων από 40 χώρες, τα γραφεία ή τις εταιρείες που μπορούν να αναδειχθούν Agency of the Year και να παραλάβουν το αντίστοιχο βραβείο Stylus από τον νικητή της προηγούμενης χρονιάς. Η ανακήρυξη της Beetroot σε "Red Dot: Agency of the year" για το 2011 αποτελεί κορυφαία στιγμή στην πορεία της και έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά βραβείων που έχει αποσπάσει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Ελίνα Γιαννουλοπούλου
Φωτογραφίες: Χρύσα Νικολέρη
Πηγή: ΕΘΝΟΣ
No comments:
Post a Comment