Ο Τάσος Αργυρός (Συνιδρυτής και Chief Technology Officer, Aster Data
Systems) είναι μόλις 29 ετών και το 2009 αναδείχτηκε από το περιοδικό
Businness Week ως ένας από τους καλύτερους νέους καινοτόμους
επιχειρηματίες του τεχνολογικού χώρου.
Αποτελεί λαμπρό παράδειγμα δημιουργού start-up εταιρείας, η οποία βασίστηκε σε μια ιδέα πρωτοποριακή: τη δημιουργία μιας συστάδας πολλών φθηνών υπολογιστών, διαθέσιμων στα ράφια των καταστημάτων, που θα δημιουργούσαν ένα σύστημα πανίσχυρο, αλλά και πολύ φθηνότερο από τα αντίστοιχα προϋπάρχοντα, ικανό να διαχειρίζεται απίστευτους όγκους δεδομένων!
Με τους συνεταίρους του, τον Ινδό Mayank Bawa, ειδικό στις βάσεις δεδομένων, και τον ρουμανικής καταγωγής George Candea, ειδικευμένο στην αξιοπιστία συστημάτων και σημερινό διευθυντή του Ομοσπονδιακού Εργαστηρίου της Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάννης στην Ελβετία, γνωρίστηκαν στο Stanford και σχημάτισαν μια πραγματική... dream team. Η ιδέα τους συγκέντρωσε αμέσως επιφανείς επενδυτές, όπως η Sequoia Capital, η οποία ιδρύθηκε το 1972 και χρηματοδότησε επιτυχημένες εταιρείες όπως η Apple, η Google, η Cisco Systems, η Oracle και το YouTube, αλλά και ο (καθηγητής τους) David Cheriton, διάσημος ερευνητής του Stanford και δισεκατομμυριούχος επενδυτής. «Ο ίδιος επένδυσε και στα παιδιά του Google, που ήταν στο τμήμα του, και τα συνέδεσε με άλλους χρηματοδότες», λέει ο Τάσος. «Σκεφτείτε ότι, παρόλο που έχει συμμετάσχει στο ξεκίνημα εταιρειών που έχουν γράψει ιστορία στο Ιντερνετ και παρά το γεγονός ότι συγκαταλέγεται στους 1.000 πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, παραμένει στο πανεπιστήμιο και ασχολείται με την έρευνα! Εκείνος με ώθησε και ξανοίχτηκα στο επιχειρηματικό πεδίο, λέγοντάς μου… ώσπου να το πιστέψω, ότι οι ιδέες μετρούν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Μας έδωσε ένα εκατομμύριο δολάρια και ξεκινήσαμε!»
Ηλεκτρολόγος μηχανικός υπολογιστών, απόφοιτος του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο Τάσος Αργυρός ήρθε στο Stanford για μεταπτυχιακά στην Πληροφορική το 2004. Το επόμενο καλοκαίρι, η ιδέα του «υπερυπολογιστή» έμπαινε σε εφαρμογή και ο ίδιος με τους συνεταίρους του παραμέριζαν τις σπουδές («όπως οι guys του Google!») για να περάσουν από τη θεωρία στην πράξη. «Φτιάξαμε ένα πρώτο σύστημα, υλοποιώντας την ιδέα σε πολύ βασική μορφή. Αγοράσαμε με δικά μας λεφτά κάποιους μικρούς υπολογιστές, τους βάλαμε στο σπίτι μου και γράψαμε λογισμικό, το οποίο «τρέχαμε». Τοποθετήσαμε μάλιστα και έναν ανεμιστήρα, γιατί θερμαίνονταν τόσο πολύ, που κάποια στιγμή σταματούσαν να δουλεύουν!»
Η βασική ιδέα της συνένωσης υπολογιστών για την επεξεργασία δεδομένων ήταν κοινή - «και η Google είχε αντίστοιχη υποδομή, αλλά μόνο για εσωτερική χρήση», λέει ο Τάσος. «Εμείς πήραμε μεμονωμένους, φθηνούς υπολογιστές και τους κάναμε να λειτουργούν σαν ένα ισχυρό σύστημα. Φτιάξαμε δηλαδή ένα προϊόν διαφορετικής τεχνολογίας, δέκα φορές φθηνότερο από τα αντίστοιχα των μεγάλων εταιρειών λογισμικού, πιο γρήγορο και ικανό να αναλύει πολύ περισσότερα δεδομένα».
Εχοντας κατασκευάσει ένα πρωτότυπο, ο Τάσος Αργυρός και οι συνεργάτες του βγήκαν στην αγορά αναζητώντας επενδυτές και πελάτες. «Οταν πήγαμε στη Sang Hill Road, όπου έχουν τα γραφεία τους όλες οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων, κάποιος τις παρομοίασε με... κοράκια, που περιμένουν να «πέσει» καμιά καλή ιδέα από το Stanford, που βρίσκεται δίπλα, για να την αρπάξουν! Οταν η Sequoia Capital έδειξε ενδιαφέρον, δεν πίστευα ότι θα κλείναμε μια τόσο μεγάλη συμφωνία! Το γεγονός ότι η Sequoia επένδυσε στην Aster, και μάλιστα εκπροσωπήθηκε στο διοικητικό της συμβούλιο, μας έδωσε μεγάλη αξιοπιστία. Αμέσως προχωρήσαμε στην οργάνωση της διεύθυνσης μάρκετινγκ και αρχίσαμε την προβολή της, γιατί έως τότε ήμασταν με το στόμα... κλειστό, στο στάδιο που δεν λες τίποτα σε κανέναν»!
Μετά τους επενδυτές, ήρθαν και οι πελάτες. «Και από αυτή την άποψη σταθήκαμε τυχεροί, γιατί υπήρχαν εταιρείες με τεράστιο όγκο δεδομένων και αντίστοιχες υπολογιστικές ανάγκες, χωρίς όμως τον προϋπολογισμό για να επενδύσουν σε εξοπλισμό εκατομμυρίων δολαρίων». Το γεγονός ότι η MySpace έγινε από τους πρώτους μεγάλους πελάτες της, λειτούργησε ως διαφήμιση και ανέβασε το κύρος της νεοσύστατης Aster.
Τι χρειάζεται για να πετύχει μια start-up εταιρεία, κατά τη γνώμη του Τάσου Αργυρού; «Οι σχέσεις στη Silicon Valley έχουν μεγάλη σημασία, πρέπει λοιπόν να έχεις αξιοπιστία, ώστε να σε εμπιστευτούν οι επενδυτές ως ιδρυτή και μάνατζερ της εταιρείας. Από επιστημονικής πλευράς, πρέπει να είσαι σε θέση να διακρίνεις ένα σημαντικό λειτουργικό πρόβλημα και να δίνεις λύση με την πατέντα σου, καλύπτοντας ένα συγκεκριμένο κενό στην αγορά. Με την Οracle είμαστε ανταγωνιστές και έχουμε κερδίσει συμφωνίες από εκείνους. «Πώς;» θα πείτε. Διότι αυτό που κάνουμε είναι πρωτοποριακή τεχνολογία, με χαμηλό κόστος για τον πελάτη, ενώ η Oracle, η IBM και οι μεγάλες εταιρείες λογισμικού χρησιμοποιούν πολύ ακριβό υλικό εξοπλισμό. Ακόμη, έχουμε αντίληψη του τι συμβαίνει στον πελάτη μας γιατί είμαστε σε άμεση επαφή μαζί του και γνωρίζουμε τις ανάγκες του».
Ο Τάσος μάς ξεναγεί στους χώρους με το κεντρικό σύστημα της εταιρείας, όπου... κάνει πολλή ζέστη! «Μπορεί να βγάλουμε μια έκδοση λογισμικού κάθε πέντε μήνες. Μιλάμε για εκατομμύρια γραμμές προγράμματος, τις οποίες πρέπει να διαχειριστούν οι μηχανικοί μας. Η διαδικασία είναι πολύπλοκη και ένα μέρος της ανάπτυξης γίνεται εδώ, στην Καλιφόρνια, ένα άλλο στις Ινδίες και τώρα στο Λονδίνο. Η εταιρεία από το 2007 «έτρεξε» πολύ καλά και αύξησε κατά πολύ τους πελάτες της».
Ο Τάσος Αργυρός μένει στο Σαν Φρανσίσκο, του αρέσει να παρακολουθεί τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά γεγονότα στο θέατρο και στη ζωγραφική, και τον ξεκουράζει ένα δείπνο με θαλασσινά σε κάποιο από τα κεντρικά εστιατόρια της πόλης. Στα γραφεία της Aster, κοντά στο αεροδρόμιο, όπου τον συναντήσαμε, είχε μόλις επιστρέψει από μια πρωινή σύσκεψη στο Λος Αντζελες. «Σε αυτήν τη φάση ασχολούμαι με τους επενδυτές», λέει. «Κάθε παρουσίαση σε εκείνους απαιτεί εργασία μηνών. Οι ενδιαφερόμενοι εξετάζουν εξονυχιστικά τo ενεργητικό της εταιρείας, τις πωλήσεις, το πώς λειτουργεί σε επίπεδο ανάπτυξης και μάρκετινγκ, για να βεβαιωθούν ότι τα δεδομένα είναι πράγματι όπως παρουσιάζονται. Οπότε, πρέπει να έχεις συνεχώς τον έλεγχο, ότι όλα θα γίνουν σωστά, ώστε να καταφέρεις να πάρεις τα top money!»
Και, φυσικά, το όλο περιβάλλον εδώ σε «σπρώχνει» διαρκώς, σε εμπνέει... «Στο Stanford, που είναι η καρδιά της Silicon Valley, υπάρχει μία μοναδικότητα: ακούς συνεχώς για νέες ιδέες, για επιχειρηματικότητα, έχεις ζωντανά παραδείγματα ανθρώπων που είναι φίλοι φίλων σου, για το πώς πέτυχαν με τις εταιρείες που έφτιαξαν... Το περιβάλλον σε ωθεί να υλοποιήσεις την ιδέα σου, σε αντίθεση με τη νοοτροπία που επικρατεί στα περισσότερα μέρη του κόσμου, πως δεν πρέπει να παίρνεις ρίσκα...»
Τελικά, πέντε χρόνια αφότου ίδρυσε την Aster Data, την είδε να εξαγοράζεται από την Teradata έναντι 263 εκατ. δολαρίων (188 εκατ. ευρώ)!
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ via δημιουργία ξανά
Αποτελεί λαμπρό παράδειγμα δημιουργού start-up εταιρείας, η οποία βασίστηκε σε μια ιδέα πρωτοποριακή: τη δημιουργία μιας συστάδας πολλών φθηνών υπολογιστών, διαθέσιμων στα ράφια των καταστημάτων, που θα δημιουργούσαν ένα σύστημα πανίσχυρο, αλλά και πολύ φθηνότερο από τα αντίστοιχα προϋπάρχοντα, ικανό να διαχειρίζεται απίστευτους όγκους δεδομένων!
Με τους συνεταίρους του, τον Ινδό Mayank Bawa, ειδικό στις βάσεις δεδομένων, και τον ρουμανικής καταγωγής George Candea, ειδικευμένο στην αξιοπιστία συστημάτων και σημερινό διευθυντή του Ομοσπονδιακού Εργαστηρίου της Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάννης στην Ελβετία, γνωρίστηκαν στο Stanford και σχημάτισαν μια πραγματική... dream team. Η ιδέα τους συγκέντρωσε αμέσως επιφανείς επενδυτές, όπως η Sequoia Capital, η οποία ιδρύθηκε το 1972 και χρηματοδότησε επιτυχημένες εταιρείες όπως η Apple, η Google, η Cisco Systems, η Oracle και το YouTube, αλλά και ο (καθηγητής τους) David Cheriton, διάσημος ερευνητής του Stanford και δισεκατομμυριούχος επενδυτής. «Ο ίδιος επένδυσε και στα παιδιά του Google, που ήταν στο τμήμα του, και τα συνέδεσε με άλλους χρηματοδότες», λέει ο Τάσος. «Σκεφτείτε ότι, παρόλο που έχει συμμετάσχει στο ξεκίνημα εταιρειών που έχουν γράψει ιστορία στο Ιντερνετ και παρά το γεγονός ότι συγκαταλέγεται στους 1.000 πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, παραμένει στο πανεπιστήμιο και ασχολείται με την έρευνα! Εκείνος με ώθησε και ξανοίχτηκα στο επιχειρηματικό πεδίο, λέγοντάς μου… ώσπου να το πιστέψω, ότι οι ιδέες μετρούν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Μας έδωσε ένα εκατομμύριο δολάρια και ξεκινήσαμε!»
Ηλεκτρολόγος μηχανικός υπολογιστών, απόφοιτος του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο Τάσος Αργυρός ήρθε στο Stanford για μεταπτυχιακά στην Πληροφορική το 2004. Το επόμενο καλοκαίρι, η ιδέα του «υπερυπολογιστή» έμπαινε σε εφαρμογή και ο ίδιος με τους συνεταίρους του παραμέριζαν τις σπουδές («όπως οι guys του Google!») για να περάσουν από τη θεωρία στην πράξη. «Φτιάξαμε ένα πρώτο σύστημα, υλοποιώντας την ιδέα σε πολύ βασική μορφή. Αγοράσαμε με δικά μας λεφτά κάποιους μικρούς υπολογιστές, τους βάλαμε στο σπίτι μου και γράψαμε λογισμικό, το οποίο «τρέχαμε». Τοποθετήσαμε μάλιστα και έναν ανεμιστήρα, γιατί θερμαίνονταν τόσο πολύ, που κάποια στιγμή σταματούσαν να δουλεύουν!»
Η βασική ιδέα της συνένωσης υπολογιστών για την επεξεργασία δεδομένων ήταν κοινή - «και η Google είχε αντίστοιχη υποδομή, αλλά μόνο για εσωτερική χρήση», λέει ο Τάσος. «Εμείς πήραμε μεμονωμένους, φθηνούς υπολογιστές και τους κάναμε να λειτουργούν σαν ένα ισχυρό σύστημα. Φτιάξαμε δηλαδή ένα προϊόν διαφορετικής τεχνολογίας, δέκα φορές φθηνότερο από τα αντίστοιχα των μεγάλων εταιρειών λογισμικού, πιο γρήγορο και ικανό να αναλύει πολύ περισσότερα δεδομένα».
Εχοντας κατασκευάσει ένα πρωτότυπο, ο Τάσος Αργυρός και οι συνεργάτες του βγήκαν στην αγορά αναζητώντας επενδυτές και πελάτες. «Οταν πήγαμε στη Sang Hill Road, όπου έχουν τα γραφεία τους όλες οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων, κάποιος τις παρομοίασε με... κοράκια, που περιμένουν να «πέσει» καμιά καλή ιδέα από το Stanford, που βρίσκεται δίπλα, για να την αρπάξουν! Οταν η Sequoia Capital έδειξε ενδιαφέρον, δεν πίστευα ότι θα κλείναμε μια τόσο μεγάλη συμφωνία! Το γεγονός ότι η Sequoia επένδυσε στην Aster, και μάλιστα εκπροσωπήθηκε στο διοικητικό της συμβούλιο, μας έδωσε μεγάλη αξιοπιστία. Αμέσως προχωρήσαμε στην οργάνωση της διεύθυνσης μάρκετινγκ και αρχίσαμε την προβολή της, γιατί έως τότε ήμασταν με το στόμα... κλειστό, στο στάδιο που δεν λες τίποτα σε κανέναν»!
Μετά τους επενδυτές, ήρθαν και οι πελάτες. «Και από αυτή την άποψη σταθήκαμε τυχεροί, γιατί υπήρχαν εταιρείες με τεράστιο όγκο δεδομένων και αντίστοιχες υπολογιστικές ανάγκες, χωρίς όμως τον προϋπολογισμό για να επενδύσουν σε εξοπλισμό εκατομμυρίων δολαρίων». Το γεγονός ότι η MySpace έγινε από τους πρώτους μεγάλους πελάτες της, λειτούργησε ως διαφήμιση και ανέβασε το κύρος της νεοσύστατης Aster.
Τι χρειάζεται για να πετύχει μια start-up εταιρεία, κατά τη γνώμη του Τάσου Αργυρού; «Οι σχέσεις στη Silicon Valley έχουν μεγάλη σημασία, πρέπει λοιπόν να έχεις αξιοπιστία, ώστε να σε εμπιστευτούν οι επενδυτές ως ιδρυτή και μάνατζερ της εταιρείας. Από επιστημονικής πλευράς, πρέπει να είσαι σε θέση να διακρίνεις ένα σημαντικό λειτουργικό πρόβλημα και να δίνεις λύση με την πατέντα σου, καλύπτοντας ένα συγκεκριμένο κενό στην αγορά. Με την Οracle είμαστε ανταγωνιστές και έχουμε κερδίσει συμφωνίες από εκείνους. «Πώς;» θα πείτε. Διότι αυτό που κάνουμε είναι πρωτοποριακή τεχνολογία, με χαμηλό κόστος για τον πελάτη, ενώ η Oracle, η IBM και οι μεγάλες εταιρείες λογισμικού χρησιμοποιούν πολύ ακριβό υλικό εξοπλισμό. Ακόμη, έχουμε αντίληψη του τι συμβαίνει στον πελάτη μας γιατί είμαστε σε άμεση επαφή μαζί του και γνωρίζουμε τις ανάγκες του».
Ο Τάσος μάς ξεναγεί στους χώρους με το κεντρικό σύστημα της εταιρείας, όπου... κάνει πολλή ζέστη! «Μπορεί να βγάλουμε μια έκδοση λογισμικού κάθε πέντε μήνες. Μιλάμε για εκατομμύρια γραμμές προγράμματος, τις οποίες πρέπει να διαχειριστούν οι μηχανικοί μας. Η διαδικασία είναι πολύπλοκη και ένα μέρος της ανάπτυξης γίνεται εδώ, στην Καλιφόρνια, ένα άλλο στις Ινδίες και τώρα στο Λονδίνο. Η εταιρεία από το 2007 «έτρεξε» πολύ καλά και αύξησε κατά πολύ τους πελάτες της».
Ο Τάσος Αργυρός μένει στο Σαν Φρανσίσκο, του αρέσει να παρακολουθεί τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά γεγονότα στο θέατρο και στη ζωγραφική, και τον ξεκουράζει ένα δείπνο με θαλασσινά σε κάποιο από τα κεντρικά εστιατόρια της πόλης. Στα γραφεία της Aster, κοντά στο αεροδρόμιο, όπου τον συναντήσαμε, είχε μόλις επιστρέψει από μια πρωινή σύσκεψη στο Λος Αντζελες. «Σε αυτήν τη φάση ασχολούμαι με τους επενδυτές», λέει. «Κάθε παρουσίαση σε εκείνους απαιτεί εργασία μηνών. Οι ενδιαφερόμενοι εξετάζουν εξονυχιστικά τo ενεργητικό της εταιρείας, τις πωλήσεις, το πώς λειτουργεί σε επίπεδο ανάπτυξης και μάρκετινγκ, για να βεβαιωθούν ότι τα δεδομένα είναι πράγματι όπως παρουσιάζονται. Οπότε, πρέπει να έχεις συνεχώς τον έλεγχο, ότι όλα θα γίνουν σωστά, ώστε να καταφέρεις να πάρεις τα top money!»
Και, φυσικά, το όλο περιβάλλον εδώ σε «σπρώχνει» διαρκώς, σε εμπνέει... «Στο Stanford, που είναι η καρδιά της Silicon Valley, υπάρχει μία μοναδικότητα: ακούς συνεχώς για νέες ιδέες, για επιχειρηματικότητα, έχεις ζωντανά παραδείγματα ανθρώπων που είναι φίλοι φίλων σου, για το πώς πέτυχαν με τις εταιρείες που έφτιαξαν... Το περιβάλλον σε ωθεί να υλοποιήσεις την ιδέα σου, σε αντίθεση με τη νοοτροπία που επικρατεί στα περισσότερα μέρη του κόσμου, πως δεν πρέπει να παίρνεις ρίσκα...»
Τελικά, πέντε χρόνια αφότου ίδρυσε την Aster Data, την είδε να εξαγοράζεται από την Teradata έναντι 263 εκατ. δολαρίων (188 εκατ. ευρώ)!
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ via δημιουργία ξανά
No comments:
Post a Comment